Vesmírná pouť (Mlhovina, Jiskra, Plamen) / Amy Kathleen Ryan / Recenze

Překladatel: Lenka Faltejsková
Autor obálek: Vojtěch Kybal
Rok vydání originálu: 2011; 2012; 2013
Rok vydání v ČR: 2012; 2013; 2014
Žánr: Román, Sci-fi, Young Adult

Anotace (1. díl)

Planeta Země má nejlepší léta za sebou a vesmírem plují dva vícegenerační koráby s cílem osídlit Novou Zem. Ačkoli loď Nový obzor vyrazila na svou misi o rok dříve než Empyreum, obě se setkají ještě na cestě. A nepůjde o střet přátelský – osazenstvo Nového obzoru pod vedením despotické kapitánky Anne napadne posádku Empyrea a unese dívčí část posádky, mezi nimi i šestnáctiletou Wawerly. Příčina se brzy ozřejmí – ženy na Novém obzoru jsou neplodné… První část originální sci-fi trilogie o pouti za nadějí pro lidstvo nepostrádá napětí, milostný příběh, ale také zamyšlení nad tím, jak mohou ideologie ovládnout společnost jako celek i každého z nás.

Recenze

Určitě již jste o této Vesmírné trilogii slyšeli. Na bux.cz knihy měli ve výprodeji za pouhých 9Kč za kus. DEVĚT KORUN!! No kdo by to nekoupil, že? Já jsem ale měla knihy půjčené z knihovny už asi měsíc dopředu. Musím se přiznat, že mě lákala spousta jiných knih, ale blížil se termín vrácení a já s tím musela pohnout. Tak jsem si řekla, že udělám recenzi tzv. 3 v 1.

Celý děj se odehrává na dvou kosmických lodích. Empyreum a Nový obzor. Nový obzor byl vyslán o rok dříve než Empyreum s cílem osídlit Novou Zem, tudíž má velmi dlouhý náskok a měl by dorazit dříve. Ale tyto dvě lodě se uprostřed cesty v mlhovině setkají. Jak už psáno v anotaci, nebude to střet přátelský. Lidé z Nového obzoru unesou všechny dívky z Empyrea. Proč? Protože ženy na Novém obzoru jsou neplodné, a tak je chtějí „využít“. Dávají starším dívkám do jídla hormony, aby měli více vajíček a ty se pak mohly implantovat dospělým ženám, aby měli děti. A tak to všechno začalo.
Nepřátelství mezi Empyreem a Novým obzorem nás pronásleduje na každé stránce a máte tak spoustu důvodů lidi z Nového obzoru nenávidět. Jsou tam ale tací, kteří jsou nevinní a tak trochu si je oblíbíte.

V knize je celý ten chaos popisován z pohledů tří dětí. Wawerly, Kierana a Setha. Jedna dívka, dva chlapci. Je jasné, že se tam ukáže milostný trojúhelník a hlavní hrdinka se tak celé tři díly bude mezi nimi rozhodovat. Nenechte se zmást. Milostná zápletka je jen taková třešnička na dortu. Celé Wawerlyno „rozhodování“ ovlivní události, které se, během téměř roku, dějí. Není to příběh o dívce a dvou chlapcích. Je to příběh o přátelství, odvaze, odhodlání, loajalitě, věrnosti, života i smrti. U tohoto příběhu se budete smát, brečet, nadávat a vztekat, ale zanechá ve vás miliony pocitů.

Wawerly je odvážná, chytrá a dost panovačná. Váží si svých přátel, ale když získá nové, je opatrná. Nikdy nezapomíná, jak na to dobré, tak na to zlé. Celou trilogii jsem se do ní dokázala vcítit. Občas jsem nesouhlasila s jejím rozhodnutím, ale tak je to zkrátka všude.

Kieran je také odvážný, chytrý, vždy si za svým stojí, ale nedokáže přijmout své chyby. V první knize jsem mu strašně fandila. Ve druhé se o hodně zhoršil, ale ve třetí se zase změnil k tomu dobrému.

Seth je možná trochu srab. Ze začátku se jeví jako ten největší záporák, ale věřte, bude hůř. Když se řekne jméno Seth, vybaví se mi on na útěku nebo ve vězení. A právě to neustálé utíkání a zavírání do vězení ho dočista změnilo. Trochu ho lituju, ale myslím, že on by si nepřál, aby ho někdo litoval.

Dále je tam spoustu kladných, milých, sympatických postav, ale také tam jsou ty záporné, kterým máte chuť zakroutit krkem.
Kniha působí velmi propracovaně, i když se na první pohled podobá jiné vesmírné trilogii, kde je účelem též osídlit Novou Zem. Je potřeba u ní trochu přemýšlet, občas jsem se musela zastavit a přečíst větu znova, abych jí lépe porozuměla, ale náročná rozhodně není. Je v ní hodně akce, napětí, tajemství a lží. Na konci vás donutí uronit slzičku. Mezi mé srdcovky asi patřit nebude, ale i tak na hlavní hrdiny nikdy nezapomenu.