čtvrtek 11. února 2016

Saeculum / Ursula Poznanski / Recenze





Anotace:

Strávit pět dní v hlubokém lese a zkusit žít jako ve středověku vypadalo jako výborný nápad. Bastian by si však tento zážitek v klidu odpustil. S účastí na výpravě souhlasil jen kvůli své lásce Sandře. Parta dobrodruhů se vydává na cestu i přesto, že místo, kde chtějí tábořit, bylo kdysi prokleto. Staré povídačky o tom, že kdo do lesa vstoupí, nevrátí se už zpět, nikdo nebere vážně. Během první noci přijde prudká bouře a z tábora zmizí první člen výpravy. Zbydou jen podivné vzkazy vyryté do kůry stromu. Když se ho ostatní vydají hledat, začnou bloudit. Pak se ztratí další z nich…


Jak velkou udělali chybu, když nebrali varování vážně? Nechá je les vůbec odejít?


Původní název: Saeculum
Překlad: Vladana Hallová
Nakladatelství: Fragment, 1. vydání, 2014
Vazba: Brožovaná
Rozměry: 145 × 210 mm
Počet stran: 480
Žánr: Dobrodružné, Triller, Young Adult


Hodnocení:

Hned na začátku nás autorka zavede na středověký jarmark, kde se prodává středověké oblečení, různé předměty jako talismany, bylinky, nebo se hraje středověká hudba a bojuje při soubojích. Dokázala jsem si atmosféru živě představit. Chtěla bych někdy zažít takový středověký jarmark a třeba se i nějaký v české republice pořádá. I když na hradech či zámcích jsou takové akce v létě furt. No nic, vrátím se zpátky ke knize.

Bastian, náš hlavní hrdina, dostane nabídku od své nové kamarádky, se kterou krátce chodí, že může jet na larp. Larp je hra, kde se převléknete do středověkého oblečení a strávíte několik dní v lese jako ve středověku. Autorka se s ničím nemaže a během několika kapitol sedíme ve vlaku a jedeme na místo, ke kterému se váže dávná strašidelná kletba. Zpočátku to všichni vůbec neberou vážně, jen jedna dívka, která je dosti pověrčivá a říká si, že je čarodějka to neustále omývá a varuje je. Ale přesto tam s nimi jede.


Po dlouhé cestě dorazí na místo určení, zabydlí se a než se nadějí je večer a přichází děsivá bouřka, před kterou se nesnadno schovají. Ráno zjistí, že jim jeden člen chybí. A teď to začíná být vážné.


Většina členů celé výpravy, kterých je kolem dvaceti, se začínají kletby bát, ale několik z nich tomu pořád nevěří a snaží se zjistit, kdo by za vším mohl stát a najít dalšího ztraceného člena.




Knížku jsem od té doby nemohla pustit z ruky a četla jsem, kde se dalo, někdy i při hodině ve škole. Zhruba od půlky knížky šlo opravdu do tuhého, ale na krvák nedošlo, což si myslím, že byla trochu škoda. Čekala jsem nějakou akci, ale nakonec jsem se jí dočkala.

Neustále jsem se rozhodovala, jestli mám kletbě věřit, nebo být na straně Bastiana, našeho hlavního hrdiny, který tomu pořád odmítal věřit, spolu s několika dalšími členy.

Do celého děje je přidána milostná zápletka, která mi vůbec nevadila, naopak děj byl pro mě zábavnější a ještě víc napínavější.


Konec, mě překvapil i nepřekvapil. Na jednu stranu jsem to tušila, ale jak to autorka zamotala, to by mě nikdy nenapadlo. Každá kapitola byla do puntíku promyšlená, a nic nezůstalo nevyřešené. Na všechno se během posledních dvou nebo tří kapitol našla odpověď a děj byl dokonale uzavřený.


Knihu doporučuju lidem, kteří čtou tajemno a mají rádi napínavé příběhy s nečekaným rozuzlením. Já jsem k ní přišla přes doporučení od kamarádky a musím říct, že nelituji.
Knize nemám co vytknout, byla velmi čtivá, četla se rychle. Za mě uděluji plný počet hvězd.